Matt McClune

Matt McClune wurde 1973 in Worcester, MA, USA geboren. Er lebt und arbeitet in St. Romain im Burgund, Frankreich.

In den letzten 15 Jahren hat Matt McClune auf seinen Reisen durch die USA und Europa visuelle Eindrücke der besuchten Gegenden gesammelt und diese dann in seine oft stillen, meditativen Gemälde „destilliert“, welche wie von Licht durchflutet erscheinen. Manchmal arbeitet er dabei im Grenzbereich der Monochromie, oft aber wird der Farbauftrag aus einem klarem Polyurethan-Gel, angemischt mit feinsten Pigmenten, auch lebhaft und gestisch. Für den Auftrag auf verschiedene Arten von Metallträgern verwendet er selbst gefertigte Spachteln unterschiedlicher Breiten.
Idealerweise betrachtet man McClunes Bilder bei sich veränderndem, natürlichen Licht und erfährt dabei die Wandlung von Farbe und Bildstimmung, wenn das Tageslicht durch die Farbschichten dringt.
McClunes frühe Bilder waren abstrakte Landschaften, wie aus großer Höhe aus einem Flugzeugfenster heraus betrachtet, mit vagem aber doch profundem Raum und großer Tiefe.
Als er 2004 nach Frankreich in die Landschaft des Burgunds zog und umgeben war von Menschen, die die Idee des regionalen „Terroirs“ pflegen, schuf er bald Bilder, die beides waren, „von einem spezifischen Ort zu einer spezifischen Zeit“ aber paradoxerweise dennoch nie abbildend.
Kombiniert mit seinen kompositorischen Strukturen lässt der Künstler so ein Werk entstehen, das sowohl intellektuell streng als auch immateriell transzendent ist.

 
 
Matt McClune was born in 1973 in Worcester, MA, USA. He lives and works in St. Romain, France.

For the past 15 years Matt McClune has been taking visual clues from the environments of particular locations he was visiting in Europe and abroad and distilling them into his often quiet, meditative paintings, flooded with light. At times bordering on the monochrome, more often active and gestural, the many-layered washes of clear polyurethane gel, containing pure, finely-dispersed pigments, are applied to various metallic supports with specially-made spatulas of varying widths.
Ideally seen in changing natural light, McClune’s paintings often shift in mood and color, as the light of day penetrates into the layers.
McClune’s early paintings were abstract aerial landscapes, as seen from an airplane window, with vague but profound depth and space.
Moving to the French countryside of Burgundy in 2004, surrounded by people interested in the idea of “terroir” brought about paintings that were both “of a specific place, at a specific time” as well as paradoxically non- representational.
This, combined with his compositional structures, creates work that is both intellectually rigorous and immaterially transcendental.

 
 
Hi-Light Orange with Light Blue - 2017, Kremer Pigmente, Acryl, Polyurethan auf Aluminiumverbundplatte / Kremer Pigments, acrylic, polyurethane on aluminum composite panel, 90 x 60 cm
Hi-Light Orange with Light Blue - 2017, Kremer Pigmente, Acryl, Polyurethan auf Aluminiumverbundplatte / Kremer Pigments, acrylic, polyurethane on aluminum composite panel, 90 x 60 cm
Silver Horizontal - 2016, Kremer Pigmente, Acryl, Polyurethan auf Aluminiumverbundplatte / Kremer Pigments, acrylic, polyurethane on aluminum composite panel, 120 x 180 cm
Silver Horizontal - 2016, Kremer Pigmente, Acryl, Polyurethan auf Aluminiumverbundplatte / Kremer Pigments, acrylic, polyurethane on aluminum composite panel, 120 x 180 cm
"Silk White over Pink" and "Titan Pink" - 2016, Kremer Pigmente, Acryl, Polyurethan auf Aluminiumverbundplatte / Kremer Pigments, acrylic, polyurethane on aluminum composite panel, je / each 110 x 75 cm
"Silk White over Pink" and "Titan Pink" - 2016, Kremer Pigmente, Acryl, Polyurethan auf Aluminiumverbundplatte / Kremer Pigments, acrylic, polyurethane on aluminum composite panel, je / each 110 x 75 cm
Study with Lead Yellow - 2016, Kremer Pigmente, Acryl, Polyurethan aug Aluminiumverbundplatte / Kremer Pigments, acrylic, polyurethane on aluminum composite panel, 44 x 32 cm
Study with Lead Yellow - 2016, Kremer Pigmente, Acryl, Polyurethan aug Aluminiumverbundplatte / Kremer Pigments, acrylic, polyurethane on aluminum composite panel, 44 x 32 cm
Red and Blue Composition for Miami - 2016, Kremer Pigmente, Acryl, Polyurethan auf Aluminiumverbundplatte / Kremer Pigments, acrylic, polyurethane on aluminum composite panel, each 23 x 18 inches
Red and Blue Composition for Miami - 2016, Kremer Pigmente, Acryl, Polyurethan auf Aluminiumverbundplatte / Kremer Pigments, acrylic, polyurethane on aluminum composite panel, each 23 x 18 inches
Red Horizontal - 2015, Kremer Pigmente und Acryl auf Dibond/Kremer Pigments and acrylic on dibond, 60 x 150 cm
Red Horizontal - 2015, Kremer Pigmente und Acryl auf Dibond/Kremer Pigments and acrylic on dibond, 60 x 150 cm
Studies - 2015, Kremer Pigmente und Acryl auf Dibond/Kremer Pigments and acrylic on dibond, je/ each 45 x 32 cm
Studies - 2015, Kremer Pigmente und Acryl auf Dibond/Kremer Pigments and acrylic on dibond, je/ each 45 x 32 cm
Atelieransicht

Zurück